Potrebujem opatriť
... Na tomto textu sa pracuje ...
... Na tomto textu sa pracuje ...
A.) Pri poberaní príspevku od mesta/obce:
Na zahájenie opatrovateľskej služby je potrebné:
Cena opatrovateľskej služby za jednu hodinu je uvedená v cenníku, ktorý je zverejnený na našej webovej stránke v sekcii "Cenník" a v cenníku v kancelárii sídla organizácie a v každej pobočke.
Opatrovateľskú službu poskytujeme na riešenie nepriaznivej sociálnej situácie z dôvodu ťažkého zdravotného postihnutia, nepriaznivého zdravotného stavu alebo z dôvodu dovŕšenia dôchodkového veku.
K žiadosti o poskytnutie opatrovateľskej služby je potrebné predložiť:
Nie, pre účely poskytnutia opatrovateľskej služby je potrebné rozhodnutie, ktoré vydala obec.
Ak máte rozhodnutie, ktoré vydal úrad práce, alebo iný orgán, toto je možné použiť ako podklad pre rozhodnutie obce.
Slovensko je "divné". Jednu osobu posudzuje niekoľko úradov ( obec, úrad práce, VUC, sociálna poisťovňa), podľa toho, akú sociálnu službu občan požaduje. Pozitívne je, že je tak zabezpečená práca pre viacerých úradníkov a občan môže spoznávať systém fungovania rôznych úradov a spoznávať tam nových ľudí.
Chýba jeden nezávislý posudkový orgán, ktorý by posúdil človeka a vydal jeden posudok. Tento jeden posudok by klient použil pre tú konkrétnu sociálnu službu, ktorú momentálne potrebuje. Nemusel by obiehať všetky úrady.
Opatrovateľskú službu je možné poskytnúť na základe zmluvy medzi poskytovateľom a prijímateľom sociálnej služby, alebo jeho zástupcom, preto:
Regionálny zástupca je pripravený riešiť zabezpečenie opatrovateľskej služby ihneď. Reálne je možné zabezpečiť opatrovanie po podaní žiadosti a najskôr nasledujúci deň, po uzatvorení zmluvy. Začiatok poskytovania opatrovateľskej služby dohodne regionálny zástupca s klientom, alebo jeho zástupcom podľa aktuálnej situácie a možností.
O tom, že člen rodiny je hospitalizovaný a bude prepustený do domáceho liečenia vie rodina najneskôr v deň, keď hospitalizácia začala. Preto je potrebné riešiť situáciu v predstihu. Je málo situácií, keď nebolo možné predvídať potrebu opatrovania vopred. Nenechávajte zabezpečovanie opatery pre svojich blízkych na poslednú chvíľu, vyhnete sa tak zbytočnému stresu a problémom.
Áno, opatrovateľskú službu vieme zabezpečiť aj cez víkend a sviatky. Službu zabezpečujeme 365 dní v roku.
Cena služby je uvedená v cenníku.
Áno, poskytujeme aj delenú opatrovateľskú službu.
Podmienky a čas opatrovania dohodne klient a regionálny zástupca podľa aktuálnej potreby klienta a možností SENIORKA n.o..
Áno, je možné opatrovať aj menej ako 8 hodín denne.
Minimálna doba opatrovania sú 2 hodiny v kuse.
Opatrovateľka robí všetky úkony, ktoré sú definované v zákone 448/2008, príloha č.4. (sprievod na toaletu, pomoc pri vyzliekaní, obliekaní, účelná očista po toalete, sprievod z toalety, podanie podložnej misy, močovej fľaše s následným očistením podložnej misy /fľaše/, ochrana osobnej a posteľnej bielizne pred znečistením, nasadenie a výmena plienky ).
Ošetrovanie preležanín a iné zdravotné úkony ( preväzy rán, injekcie a pod.) vykonávajú zdravotné sestry prostredníctvom ADOS ( agentúra domácej ošetrovateľskej služby ). Ošetrovateľské úkony ktoré vykonáva ADOS sú hradené zdravotnou poisťovňou.
Opatrovateľka robí úkony, ktoré pomáhajú predchádzať vzniku preležanín, alebo napomáhajú ich hojeniu ako je napr. polohovanie zaťažovaných partií tela. .
Medzi opatrovateľské úkony patrí aj dodržiavanie liečebného režimu, nákup liekov, podávanie liekov a aplikácia mastí, kontrola glykémie glukomerom, odmeranie krvného tlaku, pulzu a telesnej teploty, aplikácia liečiva subkutánne (napríklad inzulínu)...
Vzdelanie opatrovateľky je stanovené zákonom 448/2008 Z.z.
§84 (9) Opatrovateľ podľa tohto zákona je fyzická osoba, ktorá :
§ 110b Fyzická osoba, ktorá k 29. februáru 2012 dovŕšila vek 55 rokov a vykonávala opatrovanie, ktorým sa rozumie pomoc pri odkázanosti fyzickej osoby na pomoc inej fyzickej osoby, najmenej tri roky, nie je povinná splniť podmienku ustanovenú v § 84 ods. 9 zákona účinného od 1. marca 2012.
Paradoxom je, že ako opatrovateľka nemôže pracovať zdravotná sestra, ktorá má vysokoškolské vzdelanie, pretože nespĺňa podmienky stanovené zákonom. Zdravotná sestra, ktorá má stredoškolské vzdelanie môže pracovať aj ako opatrovateľka.
Áno, opatrovateľka môže variť, primerane potrebám klienta.
Prácu v záhrade je nutné posúdiť individuálne.
V zákone č. 448/2008 Z.z., Časť II, sú uvedené Úkony starostlivosti o svoju domácnosť
Drobné práce v záhradke, či záhrade, ktoré môžeme zaradiť ako dohľad nad klientom áno. Náročné práce v záhrade, či na poli klienta nie.
Stáva sa, že niektorí klienti požadujú od opatrovateľky vykonávať úkony, ktoré nie sú dohodnuté v zmluve, alebo nie sú predmetom opatrovateľskej služby. Chcú aby opatrovateľka rýľovala v záhrade, kálala drevo, upratovala po maľovaní, varila 3 druhy jedál ako prípravu na víkend, keď prídu deti na návštevu a pod. Opatrovateľka nie je slúžka v domácnosti, ani lacná pracovná sila, ani "dievča pre všetko". Opatrovateľka môže pomôcť klientovi zabezpečiť špecializovanú firmu na veľké upratovanie, alebo maľovanie, či rýľovanie záhrady, okopávanie, vyberanie zemiakov.
Opatrovateľka vykonáva činnosti, ktoré boli dohodnuté v zmluve. Opatrovateľka nie je oprávnená meniť ich rozsah. Zmenu rozsahu úkonov musí dohodnúť klient ( jeho zástupca ) s regionálnym zástupcom formou dodatku k zmluve o poskytnutí opatrovateľskej služby.
Ak sa opatrovateľka podriadi "novým požiadavkám, alebo nátlaku klienta" a vykonáva iné úkony ako boli dohodnuté v zmluve, považujeme to za jej profesionálne zlyhanie a zamestnávateľ môže voči nej vyvodiť následky za porušenie pracovných povinností.
Zamestnávame len opatrovateľky, ktoré splnili kvalifikačné podmienky stanovené zákonom 448/2008 Z.z. §84 , 110b.
Overenie je možné v sídle organizácie, alebo v jej pobočke a to nahliadnutím do dokladov preukazujúcich vzdelanie opatrovateľky, bude o tom vykonaný písomný záznam.
Bezúhonnosť posudzujeme pri prijímaní opatrovateľky do pracovného pomeru a to tak, že predloží výpis z registra trestov. Posúdime individuálne, či opatrovateľka vyhovuje stanoveným požiadavkám.
Ak klient nie je spokojný s kvalitou poskytnutých opatrovateľských služieb a s opatrovateľkou, informuje regionálneho zástupcu, ktorý vyhotoví zápis o pripomienkach klienta a prešetrí situáciu. Na základe tohto šetrenia regionálny zástupca prijme opatrenia na zlepšenie situácie. Jedno z opatrení môže byť aj výmena opatrovateľky.
Poskytovanie 24 hodinovej opatrovateľskej služby je v podmienkach Slovenska veľmi problematická a to z dôvodu právnej úpravy. Aj pri poskytovaní opatrovateľskej službe 24 hodín je potrebné splniť podmienky nepretržitej prevádzky a zabezpečiť zamestnanie 4 až 5 zamestnancov na pracovný pomer.
Finančné náklady na takýto počet zamestnancov, ktorí sa starajú o jedného klienta sú vysoké a žiadna obec ich neposkytuje, aj keď zo zákona takáto povinnosť obci vyplýva.
Pri zamestnaní opatrovateľky dodržiavame všetky zákonom stanovené podmienky. Je zaplatená mzda a všetky zákonné odvody, stravné lístky a riadna dovolenka. Do nákladov sú započítané aj všetky nutné náklady, napr. BOZP, pracovná zdravotná služba, ochranné pomôcky, náklady na administratívu, účtovníctvo, prenájom miestností, školenie opatrovateliek, supervízia a ďalšie. Je pochopiteľné, že každá opatrovateľka má záujem, aby jej mzda bola čo najvyšia a každý klient chce, aby jeho náklady boli nízke. Je nutné hľadať prijateľný kompromis.
Systém opatrovateľských služieb v Rakúsku, alebo Nemecku je odlišný od nášho, takmer nefunkčného. Preto nie je možné zamestnanť opatrovateľku systémom, ako je v zahraničí. U nás sa o poskytovaní a financovaní opatrovateľských služieb viacej hovorí, než sa reálne poskytujú.
Opatrovateľská služba je vykonávaná v kvalifikovanými pracovníkmi v pracovnom pomere. Je im zaplatená mzda, všetky odvody a všetky ostatné náklady spojené s fungovaním služby. Služba je poskytovaná jednou opatrovateľkou jednému klientovi " jedna k jednej". Všetky náklady na "jednu opatrovateľku" znáša "jeden klient". Cena za službu v pobytových zariadeniach sa rozpočítava na všetkývh klientov. Opatrovateľka sa stará o niekoľko klientov naraz. Nie je tam možnosť " jedna k jednej".
Na úhradu nákladov má prispievať obec. Žiaľ, väčšina obcí túto povinnosť neplní a príspevok na sociálnu službu a na náklady na jej výkon neposkytuje. Spôsob výpočtu výšky príspevku je stanovený v zákone 448/2008 Z.z.. Časť úhrady nákladov si platí prijímateľ sociálnej služby, alebo jeho rodinní príslušníci. Poskytovateľ, nezisková organizácia zabezpečuje poskytovanie opatrovateľskej služby a vlastný chod organizácie hlavne z týchto platieb ( od obce a od klienta). Získané finančné prostriedky je možné použiť len na zabezpečenie poskytovania opatrovateľskej služby. Finančné prostriedky nie je možné použiť na iné účely, ani ich vyplatiť vo forme zisku zakladateľom či zamestnancom.
Áno, krátkodobé opatrovanie je možné. Jednorázové a krátkodobé opatrovanie sa poskytuje s spravidla u samoplatiteľov, kde nie je príspevok obce.
Krátkodobé a nepravidelné opatrovanie s príspevkom obce je pre administratívnu náročnosť nepružné a problematické. Musia byť uzatvorené zmluvy medzi obcou a poskytovateľom, alebo dodatky k zmluvám na každé nepravidelné opatrovanie zvlášť.
Áno, opatrovateľka zabezpečuje aj drobné nákupy pre klienta. Klient urobí zoznam tovaru, ktorý chce kúpiť. Odovzdá opatrovateľke zoznam a peniaze. Toto zaznamená do pracovnej dokumentácie, opatrovateľka potvrdí prevzatie. Opatrovateľka vykoná nákup a spolu s nákupom predloží klientovi pokladničné bločky a vráti vydané peniaze. Zaznamená to do pracovnej dokumentácie, klient potvrdí prevzatie.
© 2018 SENIORKA n.o.